KELANTAN DARUL NAIM – The story of Kelantan

All about Kelantan and the World

MH 17: TERKINI DI AKHBAR ONLINE SERANTAU – 21 JULAI

KLIK TAJUK AKHBAR UNTUK BERITA LENGKAP

Mayat mangsa MH17 akan cuba dibawa pulang sebelum Aidilfitri

KUALA LUMPUR 20 Julai – Malaysia akan melakukan apa sahaja yang termampu untuk memastikan semua mayat mangsa tragedi pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH17 dari negara ini di bawa pulang ke tanah air sebelum Hari Raya Aidilfitri.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, beliau dan seluruh kepimpinan kerajaan akan berusaha dengan sebaik mungkin bagi memastikan semua jenazah dapat dikebumikan di Malaysia selaras dengan permintaan ahli keluarga mangsa. – UTUSAN ONLINE.

MH17: Hampir 200 Mayat Ditemui – SES

Anggota SES mengangkat mayat mangsa yang terkorban dalam nahas melibatkan pesawat Boeing 777, MH17 milik Malaysia Airlines yang terhempas di timur Ukraine pada Khamis - Foto EPA.

Anggota SES mengangkat mayat mangsa yang terkorban dalam nahas melibatkan pesawat Boeing 777, MH17 milik Malaysia Airlines yang terhempas di timur Ukraine pada Khamis – Foto EPA.

PETALING JAYA: Pasukan mencari yang diketuai oleh kerajaan Ukraine telah menemui 196 mayat di tapak nahas pesawat MH17 terhempas, menurut  sukarelawan Perkhidmatan Kecemasan Negara Ukraine (SES) pada Ahad.

SES berkata seramai 380 anggotanya terlibat dalam operasi mencari dengan keluasan carian menjangkau hingga 34 kilometer persegi di timur Ukraine.

Bagaimanapun, kumpulan tersebut berkata pencarian yang dijalankan agak rumit kerana puak pemisah menghalang kerja mencari yang dilakukan oleh unit SES di tapak nahas.

Terdahulu, Pertubuhan Keselamatan dan Kerjasama Eropah (OSCE) berkata  mereka mempunyai keraguan terhadap bilangan mayat yang ditemui daripada pesawat MH17 yang terhempas. Hal ini kerana mereka merasakan ada pihak tertentu telah mengalihkan mayat berkenaan.

Michael Bociurkiw memberitahu CNN, sebuah kumpulan telah pergi ke tapak nahas di kawasan terpencil di timur Ukraine pada Sabtu dan mereka melihat seorang lelaki sedang mengalihkan beberapa beg mayat.   mStar Online

MH17: Pemberontak bawa mayat dengan kereta api ke Donetsk

HRABOVE, Ukraine: Pemantau antarabangsa dan pegawai Ukraine berkata pemberontak bersenjata memaksa petugas kecemasan menyerahkan 196 mayat yang ditemui di tempat pesawat Malaysia Airlines MH17 terhempas dan memasukkan semuanya ke dalam gerabak dingin.

Iryna Gudyma, jurucakap bagi pemantau dari Pertubuhan Keselamatan dan Kerjasama Eropah (OSCE), berkata sebilangan mayat dimasukkan ke dalam tren di Torez, 15 kilometer dari lokasi pesawat terhempas.

Agensi berita Russia melaporkan semua mayat berkenaan sedang dibawa ke bandar dikuasai pemberontak, Donetsk.   BERITA HARIAN ONLINE

Usaha bawa keluar mangsa mungkin berminggu-minggu

imagePERDANA Menteri Australia, Tony Abbott mengingatkan waris penumpang warganegara itu, mereka mungkin terpaksa menunggu berminggu-minggu sebelum mayat ahli keluarga mereka yang terlibat nahas MH17 boleh dibawa pulang.

Memetik Sydney Morning Herald, Abbott berkata, walaupun usaha membawa keluar mayat sedang dijalankan namun ia mungkin mengambil masa.

“Bagaimanapun saya mesti mengingatkan ini mungkin mengambil masa berminggu-minggu dan bukannya beberapa hari akan datang,” ujarnya.

Pesawat MH17 dipercayai ditembak jatuh di timur Ukraine pada Khamis lepas.

Operasi membawa keluar mangsa yang terkorban menjadi sukar apabila lokasi nahas dikawal oleh kumpulan pemisah pro-Rusia.  SINAR HARIAN ONLINE

10 kilometer dari lokasi

pix_gal1Kuala Lumpur: Sistem pelancar peluru berpandu BUK M2 yang didakwa menembak jatuh pesawat MH17 berjaya dirakam di kawasan pangsapuri era Soviet di Torez, Ukraine selepas beberapa jam nahas itu berlaku.

Sistem penggempur yang mempunyai empat peluru berpandu itu kelihatan diselimut dengan sehelai kain ketika gambar berkenaan dirakam 10 kilometer dari lokasi kejadian.

Peralatan menembak pesawat milik puak pemisah pro-Rusia itu didakwa dilarikan ke Russia pada Jumaat.

Menurut laporan dailymail.co.uk, ketika gambar itu dirakam, dua daripada empat peluru berpandunya sudah digunakan dan ia dipercayai menembak jatuh pesawat MH17.   myMetro Online

Sidang Tergempar Parlimen: Solidariti Demi MH17

KUALA LUMPUR, 20 Julai (Bernama) — Sidang Parlimen tergempar Rabu ini bakal menjadi tumpuan seluruh rakyat Malaysia yang pastinya terkesan dengan tragedi malang yang menimpa pesawat Malaysia Airlines (MAS) penerbangan MH17, yang dipercayai ditembak jatuh di Ukraine, pada Khamis.

Bukan hanya Malaysia, malah seluruh dunia mengutuk keras tindakan ganas dan tidak berhati perut yang telah meragut nyawa 298 penumpang dan anak kapal pesawat berkenaan yang terdiri daripada pelbagai warganegara.

Kesatuan serupa dijangka ditunjukkan 222 anggota Dewan Rakyat untuk mengetepikan perbezaan politik dan menzahirkan solidariti rakyat Malaysia untuk mengutuk tindakan tidak berperikemanusiaan ke atas pesawat malang itu.   BERNAMA ONLINE

ATM sedia hantar anggota tambahan ke Ukraine

ALOR SETAR – Angkatan Tentera Malaysia (ATM) bersedia menghantar anggota tambahan ke Ukraine bagi membantu misi mencari dan membawa balik mayat mangsa pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH17 yang jatuh ditembak peluru berpandu di timur negara itu baru-baru ini.

Panglima ATM, Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd. Zin berkata, seramai 30 anggota telah dikerahkan bagi tujuan itu dan akan bersedia dihantar ke negara berkenaan pada bila-bila masa bagi menyertai operasi tersebut.

“Sebelum ini, kita telah menghantar sepasukan anggota yang terdiri daripada pegawai perubatan dan pegawai dari Kor Agama menyertai Pasukan Mencari dan Menyelamat Khas Malaysia (Smart) yang kini telah berada di sana.

“Sekiranya diperlukan, kita akan hantar tambahan 30 anggota lagi dalam masa terdekat ini bagi menyertai operasi bersama pasukan tersebut,” katanya selepas majlis berbuka puasa dan solat tarawih bersama warga Kolej Tentera Udara (KTU) di sini hari ini.   KOSMO ONLINE

Rusia terancam “sanksi” terkait akses ke reruntuhan MH17

Seorang petugas dari Kementerian Darurat berjalan di lokasi jatuhnya pesawat Malaysia Airlines Boeing 777 di dekat Grabovo, Donetsk, Ukraina, Kamis (17/7). (REUTERS/Maxim Zmeyev)

Seorang petugas dari Kementerian Darurat berjalan di lokasi jatuhnya pesawat Malaysia Airlines Boeing 777 di dekat Grabovo, Donetsk, Ukraina, Kamis (17/7). (REUTERS/Maxim Zmeyev)

Paris (ANTARA News) – Prancis, Inggris dan Jerman, Minggu, memperingatkan bahwa Rusia dapat menghadapi “sanksi” lebih lanjut dari Uni Eropa bila tidak bisa menekan gerakan sempalan pro-Kremlin di Ukraina untuk membuka akses ke tempat pesawat MH17 jatuh.

Francois Hollande, Angela Merkel dan David Cameron mengadakan pembicaraan telepon bersama pada Minggu pagi membahas keadaan di Ukraina timur beberapa hari setelah jet Malaysia Airlines jatuh dan menewaskan seluruh 298 orang penumpang dan awaknya.

Pesawat itu tampak diyakini jatuh akibat tembakan roket darat ke udara.

Kekhawatiran merebak bahwa kelompok separatis menghalangi akses menuju bukti-bukti penting dan pada jenazah pada penumpang yang sebagian sudah dipindahkan dari tempat kejadian dengan diangkut kereta pada Minggu.

“Mereka sepakat bahwa UE harus mempertimbangkan kembali pendekatan kepada Rusia dan para menteri luar negeri harus siap menerapkan sanksi lebih lanjut terhadap Rusia ketika mereka bertemu pada Selasa,” kata seorang juru bicara di kantor perdana menteri Inggris di Downing Street.   ANTARA NEWS ONLINE

MH17: Negara Barat terus menekan Rusia

Keberadaan kotak hitam MH17 belum diketahui

Keberadaan kotak hitam MH17 belum diketahui

Negara-negara Barat terus menuntut Rusia menekan para pemberontak pro-Rusia untuk memberikan akses penuh ke lokasi dimana pesawat MH17 Malaysia jatuh hari Kamis (17/07) lalu.

Perdana Menteri Belanda, Mark Rutte, menjelaskan dia mengatakan kepada Presiden Rusia Vladimir Putin, Putin memiliki satu kesempatan terakhir untuk menunjukkan bahwa Moskow berniat membantu.

Dalam sebuah konferensi pers pada hari Sabtu (19/07), Rutte mengatakan ia memiliki percakapan telepon yang “mendalam” dengan Putin.

“Saya mengatakan kepadanya ‘Waktu hampir habis bagi Anda untuk menunjukkan kepada dunia bahwa Anda memiliki niat baik’,” kata Rutte.

Rute menambahkan orang-orang Belanda “marah” pada gambar tayangan tubuh yang diangkut di lokasi kecelakaan, dan meminta presiden Rusia “untuk menunjukkan bahwa ia akan melakukan apa yang diharapkan dari dirinya dan akan mengerahkan pengaruhnya”.   BBC INDONESIA ONLINE

MH17 : DK PBB Pertimbangkan Draft Resolusi Usulan Australia

Duta Besar Rusia untuk PBB, Vitaly Churkin, meninggalkan sidang darurat DK PBB membahas penembakan MH17. (Credit: AFP)

Duta Besar Rusia untuk PBB, Vitaly Churkin, meninggalkan sidang darurat DK PBB membahas penembakan MH17. (Credit: AFP)

Dewan Keamanan (DK) PBB tengah mempertimbangkan usulan resolusi yang disusun oleh Australia untuk mengutuk peristiwa ‘ditembak jatuhnya’ pesawat penumpang milik maskapai Malaysia Airline di Ukraina. Rancangan resolusi itu juga mendesak kelompok bersenjata memberikan akses seluas-luasnya menuju lokasi jatuhnya pesawat dan mendorong negara-negara di kawasan itu untuk bekerjasama dengan penyelidik internasional.

Seluruh penumpang dan kru pesawat MH17 yang berjumlah 298 orang tewas  ketika pesawat jet yang mereka tumpangi diserang oleh rudal pertahanan udara saat melintas diatas wilayah Ukraina Timur pada Kamis waktu setempat.

Australia, yang dalam peristiwa ini kehilangan 36 orang warga negaranya, telah mengedarkan rancangan resolusi kepada 15 negara anggota Dewan Keamanan PBB pada Sabtu malam (waktu setempat) dan para diplomat, yang berbicara anonim mengatakan negara-negara anggota DK PBB akan melakukan pemungutan suara mengenai rancangan resolusi Australia itu secepatnya pada Senin besok.

Rancangan resolusi itu antara lain berisi “desakan bagi pihak yang bertanggung jawab dalam insiden itu dimintai pertanggungjawaban secara penuh  dan bahwa semua negara bekerja akan  sama sepenuhnya dengan upaya untuk membangun akuntabilitas”   RADIO AUSTRALIA ONLINE

RI Gabung Investigasi Internasional untuk MH17

Petugas sedang mencari tubuh korban pesawat Malaysia Airlines MH17 yang jatuh karena diduga ditembak

Petugas sedang mencari tubuh korban pesawat Malaysia Airlines MH17 yang jatuh karena diduga ditembak

REPUBLIKA.CO.ID, JAKARTA — Pemerintah Republik Indonesia telah memastikan diri bergabung dalam komisi investigasi internasional dalam mengusut tuntas jatuhnya pesawat Malaysia Airlines MH17 di timur Ukraina, Kamis (17/7) lalu.  Komisi yang dipimpin oleh Deputi Perdana Menteri Ukraina Volodymyr Groysman tersebut terdiri dari tiga kelompok kerja yaitu penerbangan, penyidikan puing dan konsuler.

Demikian disampaikan Menteri Luar Negeri Marty Natalegawa kepada wartawan saat ditemui di Kompleks Istana Kepresidenan, Ahad (20/7).

Menurut Marty, perwakilan pemerintah RI yang bergabung ke dalam komisi untuk sementara adalah Kedutaan Besar Republik Indonesia di Ukraina.  “KBRI kita di Ukraina sudah mengikuti proses briefing dan seterusnya.  Sehingga, Indonesia sudah ada pijakannya di proses investigasi.  Hingga saat ini, memang belum ke lapangan, masih berada di Kiev (ibu kota Ukraina) dan belum langsung terjun ke lapangan,” kata mantan Dubes RI untuk Inggris tersebut.    REPUBLIKA ONLINE

Tragedi Malaysia Airlines #MH17, Semoga Ini yang Terakhir

Puing pesawat Malaysia Airlines yang membawa 298 orang dari Amsterdam ke Kuala Lumpur yang jatuh di Kota Shaktarsk, timur Ukraina, Kamis (17/8/2014).

Puing pesawat Malaysia Airlines yang membawa 298 orang dari Amsterdam ke Kuala Lumpur yang jatuh di Kota Shaktarsk, timur Ukraina, Kamis (17/8/2014).

JAKARTA, KOMPAS.com – Jatuhnya pesawat MH17 akibat ditembak rudal di zona perang Ukraina dan menewaskan seluruh penumpang di dalamnya yang berjumlah 298 orang mengagetkan dunia. Media-media internasional pun serentak memberitakan kabar duka yang pasti tak akan pernah diinginkan terjadi tersebut.

Selain karena pesawat yang ditembak jatuh tersebut adalah pesawat sipil, dunia juga terkaget karena ternyata pesawat tersebut adalah pesawat Malaysia Airline. Pasalnya belum lama ini dunia juga dikagetkan dengan hilangnya pesawat Malaysia Airline MH370 beserta penumpangnya yang belum ditemukan sampai saat ini.

Namun, seperti dilansir kantor berita The Associated Press,tragedi pesawat penumpang sipil yang ditembak jatuh bukan kali ini terjadi. Ada beberapa tragedi serupa terjadi sebelum jatuhnya pesawat Boeing 777 milik Malaysia Airlines di Ukraina tersebut.

The Associated Press melansir sejak tahun 1973 sampai saat ini sudah terjadi sembilan kali tragedi penembakan pesawat sipil yang dilakukan oleh militer.    KOMPAS ONLINE

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on Julai 21, 2014 by in Ehwal Semasa, Makluman, Renungan, Terkini.

BLOG STATS

  • 62,593 hits
Click to listen to EPC Radio  1 Klik untuk mendengar
Click to listen to EPC Radio  2 Klik untuk mendengar
Click to listen to EPC Radio 3 Klik untuk mendengar

SABDA RASULULLAH s.a.w

Rasulullah saw. bersabda:

"Apabila engkau melihat hilal (awal bulan Ramadan), maka hendaklah engkau memulai puasa. Apabila engkau melihat hilal (awal bulan Syawal), maka hendaklah engkau berhenti puasa. Dan apabila tertutup awan, maka hendaklah engkau berpuasa selama 30 hari." (Shahih Muslim No.1808)

Hadis riwayat Abu Hurairah ra.,

BERPUASA DI BULAN RAMADHAN

Berpuasa di bulan Ramadan merupakan rukun Islam yang kedua. Pelaksanaannya membuktikan pengabdian diri serta ketaatan kepada Allah ta'ala.

Kebanyakan umat Islam di dunia ini mampu melaksanakan ibadah puasa berbanding dengan ibadah lain seperti solat, zakat dan haji. Ini kerana ibadah puasa boleh dikatakan ibadah yang agak mudah untuk dilaksanakan.

Umat Islam hanya perlu menahan diri daripada makan clan minum untuk tempoh 12 jam bermula dari terbit fajar hingga terbenamnya matahari.

Sumber: Hikmah Berpuasa Di Bulan Ramadan, Dr.Aid Abdullah Al-Qarni

RAMALAN CUACA KOTA BHARU – 07 JAN 2015

Pagi : Hujan sekejap-sekejap kadangkala sederhana
Petang : Hujan sekejap-sekejap kadangkala sederhana
Malam : Hujan sekejap-sekejap kadangkala sederhana

Minimum : 24 °C
Maksimum : 31 °C

Dari Portal Rasmi JABATAN METEOROLOGI MALAYSIA

WAKTU SOLAT KOTA BHARU – 07 JAN 2015

Imsak 05:56
Subuh 06:06
Syuruk 07:24
Zohor 13:20
Asar 16:41
Maghrib 19:12
Isyak 20:22

Kawasan :
K.Bharu,Bachok,Pasir Puteh,Tumpat,Pasir Mas,Tnh. Merah,Machang,Kuala Krai,Mukim Chiku

Sumber: http://www.e-solat.gov.my/

HARI INI DALAM SEJARAH 07 JAN 2001

KOLEJ UNIVERSITI TERENGGANU DIKENALI SEBAGAI KOLEJ UNIVERSITI SAINS DAN TEKNOLOGI (KUSTEM)

Pada hari ini dalam tahun 2001 Kolej Universiti Terengganu dengan rasminya telah bertukar nama sebagai Kolej Universiti Sains dan Teknologi Malaysia( KUSTEM).

Sejarah bermula dengan sebuah Pusat Perikanan dan Sains Samudera pada tahun 1979, yang menyediakan kemudahan latihan pelajar Program Perikanan dan Sains Samudera. Melalui Penstrukturan semula program akademik di Universiti Pertanian Malaysia, keseluruhan Fakulti Perikanan dan Sains Samudera dipindahkan ke Terengganu dan diberi nama Fakulti Sains Gunaan dan Teknologi mulai Jun 1996.

Mulai Jun 1996, kampus ini diiktiraf sebagai sebuah pusat tanggungjawab dan dinamakan Universiti Putra Malaysia Cawangan Terengganu (UPMT) dan diketuai oleh seorang Rektor.

Sumber: JABATAN ARKIB NEGARA MALAYSIA

%d bloggers like this: