KELANTAN DARUL NAIM – The story of Kelantan

All about Kelantan and the World

YANG MENARIK DI AKHBAR ONLINE – 21 OGOS

KLIK TAJUK AKHBAR UNTUK BERITA LENGKAP

85% lulusan ILP dapat pekerjaan

Zainudin Ahmad (empat dari kiri) bersama-sama sebahagian pelajar

Zainudin Ahmad (empat dari kiri) bersama-sama sebahagian pelajar

KOTA BHARU 19 Ogos – Sebanyak 85 peratus daripada lepasan Institut Latihan Perindustrian (ILP) Kota Bharu pada tahun lalu berjaya mendapat pekerjaan hanya dalam tempoh enam bulan selepas menamatkan pengajian mereka.

Pengarah ILP Kota Bharu, Zainudin Ahmad berkata, pihaknya berbangga dapat melahirkan purata 400 lulusan sijil dan diploma setiap tahun dalam pelbagai bidang kemahiran dan menjadi rebutan sektor industri yang sanggup turun memilih sendiri bakal tenaga kerja mereka.

Beliau berkata, sebanyak 10 peratus lagi pelajar pula mengambil peluang melanjutkan pengajian ke peringkat lebih tinggi manakala selebihnya sedikit ketinggalan berbanding rakan lain kerana faktor pilihan mereka sendiri.

Menurutnya, baki lima peratus ini ada yang memang belum rezeki mendapat kerja dalam tempoh itu tetapi ada pula kerana sikap memilih jenis kerja dan sesetengahnya kerana tidak mahu berhijrah ke luar dari negeri sendiri.   UTUSAN ONLINE

Remaja Berbasikal Dari UK Ke Malaysia Untuk Sebarkan Mesej Kemanusiaan

Badrul Hisham Burhanuddin (kiri) mengetuai kumpulan empat remaja yang akan berbasikal dari UK ke Malaysia untuk sebarkan mesej kemanusiaan.

Badrul Hisham Burhanuddin (kiri) mengetuai kumpulan empat remaja yang akan berbasikal dari UK ke Malaysia untuk sebarkan mesej kemanusiaan.

KUALA LUMPUR: Lazimnya, tamat sahaja pengajian, kebanyakan rakyat Malaysia yang belajar di luar negara seakan tidak sabar untuk mengambil penerbangan pulang dan secepat mungkin mahu bekerja.

Bagaimanapun, lain pula halnya dengan Badrul Hisham Burhanuddin, 24, yang baharu sahaja menamatkan ijazah sarjana kejuruteraan mekanikal di Universiti Sheffield di United Kingdom (UK).

Beliau tidak memilih jalan pulang seperti rakan-rakannya yang lain, sebaliknya akan berbasikal dari Sheffield, UK untuk pulang ke kampung halamannya di Klang, Malaysia.

Di sepanjang perkayuhannya, beliau mahu mempromosi Malaysia serta menyebarkan mesej kemanusiaan.

‘Perjalanan pulang’ Badrul Hisham akan melibatkan beliau menyeberangi sempadan lebih daripada 22 negara.   mStar Online

Angkasa nafi berlaku bulan berkembar

KUALA LUMPUR – Agensi Angkasa Negara (Angkasa) hari ini menafikan dakwaan kononnya planet Marikh akan membesar seperti bulan dan kemunculan bulan berkembar pada Rabu depan (27 Ogos), seperti yang tersebar di laman sosial dan khidmat pesanan ringkas.
 
Menurut kenyataan Angkasa, jarak planet Marikh adalah stabil pada orbitnya pada malam berkenaan iaitu 201.69 juta kilometer atau 125.28 juta batu dari bumi, dan bukannya 34.65 juta batu seperti yang telah disebarkan itu.
 
Pada jarak itu, planet Marikh hanya akan kelihatan seperti sebuah bintang merah di langit malam dan ia akan terbenam sekitar jam 12 tengah malam, dan oleh yang demikian ia tidak lagi kelihatan selepas daripada waktu itu.   SINAR HARIAN ONLINE
 
Kanak-kanak maut ditinggalkan lebih lapan jam dalam kereta

ALOR SETAR – Seorang kanak-kanak lelaki berusia empat tahun ditemui mati selepas ditinggalkan selama lebih lapan jam di dalam kereta milik bapanya di kawasan letak kereta perkarangan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kuala Nerang dekat sini hari ini.

Difahamkan, bapa mangsa dikenali sebagai Adnan Salleh berusia lingkungan 40-an yang merupakan seorang guru agama dikatakan meletakkan keretanya dipercayai jenis Nissan Almera di situ tanpa menyedari anaknya, Muhammad Aqil Arfan masih berada di dalam kereta.

Menurut seorang saudara mangsa, Soaid Adam, 45, Adnan bersama isteri dikenali sebagai Asiah Abu, 30-an dan juga mangsa keluar dari rumahnya di Kampung Padang Durian, Padang Kerbau, Pendang menuju ke Kuala Nerang dekat sini kira-kira pukul 6.45 pagi tadi.

“Adnan terus menghantar isterinya yang juga seorang guru ke Sekolah Menengah Kebangsaan Dato’ Syed Ahmad dahulu sebelum terus ke SMK Kuala Nerang tanpa menghantar anaknya ke tadika terlebih dahulu kira-kira pukul 7.30 pagi.   KOSMO ONLINE

Letak Jawatan Atas Rasa Tanggungjawab Perlu Dibudayakan – Penganalisis

Datuk Wira Azhar Abdul Hamid

Datuk Wira Azhar Abdul Hamid

KUALA LUMPUR, (Bernama) — Sebaik sahaja berita disiarkan mengenai peletakan jawatan Ketua Pegawai Eksekutif Mass Rapid Transit (MRT) Corp, Datuk Wira Azhar Abdul Hamid susulan kemalangan di tapak kerja landasan MRT di Kota Damansara yang meragut nyawa tiga pekerja warga Bangladesh, semalam, ramai yang memuji tindakan beliau.

Rata-rata menyifatkan Azhar telah menunjukkan apa yang dimaksudkan dengan “mendukung integriti dan tanggungjawab”, suatu kualiti yang amat jarang dapat dilihat di negara ini, baik di sektor awam mahupun swasta.

Kecuali beberapa kes, termasuk apabila pemimpin MCA melepaskan jawatan susulan skandal seks, tindakan melepaskan jawatan untuk mengambil tanggungjawab bagi kesalahan peribadi atau kegagalan organisasi sememangnya bukan budaya di Malaysia.   BERNAMA ONLINE

Lebih banyak kambing korban tahun ini termasuk dari Ireland 

kambingMASYARAKAT Islam Singapura mempunyai pilihan lebih luas untuk menjalankan ibadah korban tahun ini, dengan penyertaan lebih banyak masjid dan lebih banyak kambing yang akan dibawa masuk, termasuk dari sumber baru, Ireland.

Sebanyak 3,500 kambing – 2,000 dari Australia dan 1,500 dari Ireland – akan diterbangkan ke sini tahun ini, berbanding 2,500 kambing – 2,000 dari Australia dan 500 dari Canada – tahun lalu.

Tahun ini, harga kambing biri-biri dari Australia ialah $499 seekor, naik sekitar 10 peratus, berbanding $440 berbanding tahun lalu.

Harga lebih tinggi itu, yang juga merupakan yang tertinggi dalam sejarah harga kambing korban dari Australia di Singapura, ekoran kos kambing, logistik dan penerbangan yang meningkat.

Harga kambing biri-biri muda dari Ireland pula ialah $575 seekor.    BERITA HARIAN SG ONLINE

Menaruh harapan pada Mahkamah Konstitusi

Yogyakarta (ANTARA News) – Panggung uji dokumen sebagai bukti dan keterangan para saksi serta dalil-dalil pembuktian masih digelar Mahkamah Konstitusi dalam sidang sengketa Pemilu Presiden 2014.

Banyak pihak menaruh harapan pada Mahkamah Konstitusi (MK), yakni putusan yang memiliki nilai kepastian hukum dan keadilan yang substansial.

Pakar Komunikasi Politik dari Universitas Indonesia Leli Haryani menilai hasil akhir dari gugatan sengketa pemilu presiden ke MK yang diharapkan adalah kepastian hukum dan keadilan.

“Proses gugatan sengketa pemilu presiden di MK adalah proses hukum, bukan proses politik, sehingga putusan yang dihasilkan adalah putusan hukum,” kata Leli Haryani pada diskusi Mempertanyakan Independensi MK Dalam Penyelesaian Sengketa Pilpres, di Gedung MPR/DPR/DPD RI di Jakarta.   ANTARA NEWS ONLINE

Jokowi Izinkan Pendukung Prabowo Menginap di Monas

Joko Widodo (Jokowi)

Joko Widodo (Jokowi)

REPUBLIKA.CO.ID, JAKARTA — Presiden terpilih yang juga Gubernur DKI Jakarta, Joko Widodo (Jokowi), mengizinkan pendukung Prabowo-Hatta menggunakan area publik di Lapangan Monas sebagai tempat menginap. Dengan catatan mereka tetap harus menjaga ketertiban.

“Mereka kan juga publik. Yang penting tidak mengganggu,” ujarnya di Balai Kota, Rabu (20/8).

Sementara itu, jelang pengumuman putusan terkait perkara hasil Pilpres 2014 oleh Mahkamah Konstitusi (MK), Jokowi mengaku santai-santai saja. Mantan wali kota Solo itu mengatakan, ia percaya lembaga yang dipimpin hakim konstitusi Hamdan Zoelva tersebut akan bersikap adil.

Jokowi sendiri tidak akan hadir pada pembacaan putusan yang akan dilakukan pada esok hari tersebut. Pun dengan para relawannya. Meski demikian, ia akan tetap memantau jalannya persidangan.   REPUBLIKA ONLINE

Kemiskinan Jadi Tantangan Negara-negara di Asia Pasifik

Ilustrasi Kemiskinan di pinggiran Kota Jakarta

Ilustrasi Kemiskinan di pinggiran Kota Jakarta

JAKARTA, KOMPAS.comBank Pembangunan Asia (ADB) dalam laporan Key Indicators for Asia and the Pacific 2014 menyatakan kemiskinan masih akan menjadi tantangan berat bagi Asia dan Pasifik dalam beberapa dasawarsa mendatang.

Untuk itu, perlu ada fokus lebih mendalam terhadap upaya mengatasi kerawanan pangan dan kerentanan ekonomi. Dalam laporan Key Indicators 2014, ADB menyatakan tolok ukur 1,25 dollar AS per hari belum sepenuhnya memberikan gambaran lengkap mengenai kemiskinan ekstrem.

“1,25 dollar AS per hari tidak cukup untuk mempertahankan kesejahteraan minimum di berbagai bagian kawasan ini,” kata Kepala Ekonom ADB Shang-Jin Wei dalam keterangan resmi, Rabu (20/8/2014).

Menurut Wei, diperlukan suatu pemahaman kemiskinan yang lebih menyeluruh, untuk dapat membantu para pengambil kebijakan mengembangkan pendekatan yang efektif sehingga dapat menjawab tantangan berat tersebut.   KOMPAS ONLINE

Keputusan Mengejutkan Seorang Karen

Sulit menolak pengunduran diri Karen sebagai Dirut Pertamina.

Sulit menolak pengunduran diri Karen sebagai Dirut Pertamina.

MENJELANG pergantian pemerintahan, Direktur Utama (Dirut) Pertamina, Karen Agustiawan, tiba-tiba menyatakan mundur sebagai orang nomor satu di lingkungan Pertamina. 

Kepastian mundur dari salah satu Badan Usaha Milik Negara (BUMN) tersebut disampaikan Menteri BUMN, Dahlan Iskan. Ia mengatakan, sebetulnya Karen sudah berkali-kali mengajukan mundur, tetapi selalu ditolak.

Karen mundur atas pertimbangan yang bersifat pribadi. Kabarnya, pemangku jabatan Dirut Pertamina sejak 5 Februari 2009 yang menggantikan Ari H Soemarno itu mundur, selain ingin mengurus keluarga, karena berencana menjadi pengajar di Harvard, Amerika Serikat (AS). Kali ini Menteri BUMN Dahlan Iskan mengaku, sulit menolak pengunduran diri Karen sebagai Dirut Pertamina.

Hingga saat ini, Karen belum memberi penjelasan resmi seputar pengunduran diri sebagai Dirut Pertamina, yang telah diembannya selama enam tahun. Keputusan mengejutkan itu mengundang sejumlah pertanyaan: ada apa di balik pengunduran dirinya? Apakah semata-mata hanya karena alasan urusan keluarga dan hendak mengajar di AS?    SINAR HARAPAN ONLINE

Ribuan Mahasiswa Australia Protes Pemotongan Anggaran Universitas

Selain di Melbourne, unjuk rasa menolak perubahan bujet yang ke-sekian kalinya digelar ini juga berlangsung di Sydney dan Canberra

Selain di Melbourne, unjuk rasa menolak perubahan bujet yang ke-sekian kalinya digelar ini juga berlangsung di Sydney dan Canberra

Unjuk rasa menuntut Pemerintah membatalkan rencana untuk meregulasi biaya kuliah, yang berlokasi di distrik bisnis Melbourne ini, merupakan bagian dari aksi nasional yang digelar di sejumlah kota Australia, termasuk Sydney dan Canberra.
 
Para mahasiswa dari RMIT, Monash, Latrobe, dan University of Melbourne memblokade jalan Swanston dan jalan Bourke, membuat lalu lintas terhenti.
 
Beberapa pengunjuk rasa bahkan membakar boneka papan yang dibuat menyerupai Menteri Pendidikan Federal, Christopher Pyne.
 
Salah seorang demonstran, Emma Dook, mengatakan, rencana perubahan anggaran universitas yang diajukan Pemerintah tersebut akan merugikan mahasiswa dari kelas pekerja yang kurang mampu.
“Kami pikir pendidikan gratis adalah solusi yang paling tepat. Menurut kami, hal itu bisa tercapai dengan mengenakan pajak yang lebih besar terhadap orang kaya, memajak orang seperti Gina Rineheart dan sejenisnya, dengan jumlah yang jauh lebih tinggi dari yang mereka bayarkan sekarang ini, (dan) memajak perusahaan-perusahaan besar,” tutur Emma berapi-api    RADIO AUSTRALIA ONLINE.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on Ogos 21, 2014 by in Ehwal Semasa.

BLOG STATS

  • 62,593 hits
Click to listen to EPC Radio  1 Klik untuk mendengar
Click to listen to EPC Radio  2 Klik untuk mendengar
Click to listen to EPC Radio 3 Klik untuk mendengar

SABDA RASULULLAH s.a.w

Rasulullah saw. bersabda:

"Apabila engkau melihat hilal (awal bulan Ramadan), maka hendaklah engkau memulai puasa. Apabila engkau melihat hilal (awal bulan Syawal), maka hendaklah engkau berhenti puasa. Dan apabila tertutup awan, maka hendaklah engkau berpuasa selama 30 hari." (Shahih Muslim No.1808)

Hadis riwayat Abu Hurairah ra.,

BERPUASA DI BULAN RAMADHAN

Berpuasa di bulan Ramadan merupakan rukun Islam yang kedua. Pelaksanaannya membuktikan pengabdian diri serta ketaatan kepada Allah ta'ala.

Kebanyakan umat Islam di dunia ini mampu melaksanakan ibadah puasa berbanding dengan ibadah lain seperti solat, zakat dan haji. Ini kerana ibadah puasa boleh dikatakan ibadah yang agak mudah untuk dilaksanakan.

Umat Islam hanya perlu menahan diri daripada makan clan minum untuk tempoh 12 jam bermula dari terbit fajar hingga terbenamnya matahari.

Sumber: Hikmah Berpuasa Di Bulan Ramadan, Dr.Aid Abdullah Al-Qarni

Kalendar

Ogos 2014
M T W T F S S
« Jul   Dec »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

NO. TAL. BERGUNA:

Tourism Malaysia KELANTAN: 609 - 747 7554

KEM. PELANCONGAN MALAYSIA: 603-26937111

TOURISM MALAYSIA: 603-2615 8188

JABATAN ARKIB NEGARA MALAYSIA 603-6209 0600

RAMALAN CUACA KOTA BHARU – 07 JAN 2015

Pagi : Hujan sekejap-sekejap kadangkala sederhana
Petang : Hujan sekejap-sekejap kadangkala sederhana
Malam : Hujan sekejap-sekejap kadangkala sederhana

Minimum : 24 °C
Maksimum : 31 °C

Dari Portal Rasmi JABATAN METEOROLOGI MALAYSIA

WAKTU SOLAT KOTA BHARU – 07 JAN 2015

Imsak 05:56
Subuh 06:06
Syuruk 07:24
Zohor 13:20
Asar 16:41
Maghrib 19:12
Isyak 20:22

Kawasan :
K.Bharu,Bachok,Pasir Puteh,Tumpat,Pasir Mas,Tnh. Merah,Machang,Kuala Krai,Mukim Chiku

Sumber: http://www.e-solat.gov.my/

HARI INI DALAM SEJARAH 07 JAN 2001

KOLEJ UNIVERSITI TERENGGANU DIKENALI SEBAGAI KOLEJ UNIVERSITI SAINS DAN TEKNOLOGI (KUSTEM)

Pada hari ini dalam tahun 2001 Kolej Universiti Terengganu dengan rasminya telah bertukar nama sebagai Kolej Universiti Sains dan Teknologi Malaysia( KUSTEM).

Sejarah bermula dengan sebuah Pusat Perikanan dan Sains Samudera pada tahun 1979, yang menyediakan kemudahan latihan pelajar Program Perikanan dan Sains Samudera. Melalui Penstrukturan semula program akademik di Universiti Pertanian Malaysia, keseluruhan Fakulti Perikanan dan Sains Samudera dipindahkan ke Terengganu dan diberi nama Fakulti Sains Gunaan dan Teknologi mulai Jun 1996.

Mulai Jun 1996, kampus ini diiktiraf sebagai sebuah pusat tanggungjawab dan dinamakan Universiti Putra Malaysia Cawangan Terengganu (UPMT) dan diketuai oleh seorang Rektor.

Sumber: JABATAN ARKIB NEGARA MALAYSIA

%d bloggers like this: