KELANTAN DARUL NAIM – The story of Kelantan

All about Kelantan and the World

EHWAL SERANTAU – 05 JAN 2015

KLIK TAJUK AKHBAR UNTUK BERITA LENGKAP

Diperkirakan tahun ini Indonesia produksi sawit 31 juta ton

Target Produksi CPO tahun 2015 sebanyak 31 juta ton. (ANTARA FOTO/Wahyu Putro A)

Target Produksi CPO tahun 2015 sebanyak 31 juta ton. (ANTARA FOTO/Wahyu Putro A)

Medan (ANTARA News) -Produksi crude palm oil (CPO) alias minyak kelapa sawit Indonesia tahun ini diperkirakan menjadi 31 juta ton.

“Tahun 2014, produksi sawit nasional diperkirakan hanya 29,5 juta atau naik dari tahun 2013 yang sebesar 26,2 juta ton,” kata Ketua Umum Dewan Minyak Sawit Indonesia (DMSI), Derom Bangun, di Medan, Sabtu.

Sama seperti tahun lalu juga, penambahan produksi 2015 juga terhambat antara lain akibat panen yang terganggu cuaca ekstrem.

Kemudian akibat berkurangnya produktivitas tanaman tua serta masih belum memasuki masa produksinya sejumlah tanaman baru yang pertumbuhannya juga tidak banyak dampak kebijakan pembatasan pengembangan di dalam negeri.

“Kalaupun ada sisa stok 2014, maka persediaan CPO Indonesia tahun ini hanya 32 juta-an ton,”katanya.   ANTARA NEWS ONLINE

Sabah sedia hadapi bencana banjir

Kampung Kota Belud mula dinaiki banjir berikutan hujan lebat sejak awal pagi tadi. Pusat pemindahan banjir Dewan Tun Said di sini dibuka hari ini sebagai persediaan menerima mangsa banjir selepas beberapa buah kampung di daerah ini dinaiki air. – Bernama

Kampung Kota Belud mula dinaiki banjir berikutan hujan lebat sejak awal pagi tadi. Pusat pemindahan banjir Dewan Tun Said di sini dibuka hari ini sebagai persediaan menerima mangsa banjir selepas beberapa buah kampung di daerah ini dinaiki air. – Bernama

SANDAKAN, 2 Jan (Bernama) – Semua pegawai daerah di negeri ini diarahkan bersiap sedia menghadapi bencana banjir, kata Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman.

Persediaan itu penting dengan tumpuan kepada membantu mangsa banjir dan memindahkan mereka ke pusat pemindahan sekiranya keadaan memerlukan, katanya. Musa berkata beliau sudah meminta Setiausaha Kerajaan Negeri Tan Sri Sukarti Wakiman selaku Pengerusi Bencana Alam negeri memantau persediaan di semua daerah khususnya yang mempunyai risiko dilanda banjir.

“Semua agensi kerajaan negeri dan persekutuan juga perlu bekerjasama memberi bantuan kepada mangsa banjir,” katanya ketika ditemui selepas menyampaikan Sijil Sistem Latihan Dual Nasional (SLDN) dan Sijil 1Azam di sini hari ini ini.   MEDIA PERMATA ONLINE

Ini Kebijakan Baru Kepolisian Australia Kurangi Kecelakaan Lalu Lintas

Riset menunjukan 70 persen orang yang terlibat dalam kecelakaan lalu lintas sebelumnya pernah melakukan 1 atau dua kali pelanggaran lalu lintas dan mayoritas pelanggaran itu adalah mengebut.

Riset menunjukan 70 persen orang yang terlibat dalam kecelakaan lalu lintas sebelumnya pernah melakukan 1 atau dua kali pelanggaran lalu lintas dan mayoritas pelanggaran itu adalah mengebut.

Mulai tahun 2015 ini, warga Australia Barat yang pernah melakukan pelanggaran lalu lintas akan menerima kiriman ‘surat cinta’ dan kunjungan rutin dari kepolisan setempat. Surat pribadi dan kunjungan rutin aparat itu merupakan kebijakan baru yang akan diujicobakan untuk mengurangi tingginya angka korban kecelakaan di jalanan di negara bagian tersebut

Kebijakan baru ini menyasar para pengemudi beresiko yang memiliki catatan pernah melakukan pelanggaran lalu lintas berkali-kali atau memiliki tunggakan denda lalu lintas.
Langkah ini diberlakukan menyusul hasil riset menunjukan 70 persen orang yang terlibat dalam kecelakaan kendaraan ternyata diketahui pernah melakukan satu atau dua kali pelanggaran lalu lintas. Sementara 85 persen dari pelanggaran itu merupakan pelanggaran melebihi batas kecepatan alias ngebut.
 Dan hampir seperempatnya, atau 23% ternyata tidak memiliki izin mengemudi yang sah.
Pejabat Kepolisian Australia Barat, Nick Anticich mengatakan riset ini juga menunjukan campur tangan personal yang dibarengi dengan penegakan hukum berdampak pada perilaku pengemudi.  ABC RADIO AUSTRALIA ONLINE
Tahun Baru dan Semangat Toleransi
Sinergi kebudayaan antar agama dapat dimaksimalkan sebagai gerbang membuka diri.

Sinergi kebudayaan antar agama dapat dimaksimalkan sebagai gerbang membuka diri.

Tahun 2014 bisa dicatat sebagai ujian cukup berat bagi narasi keberagamaan di Indonesia. Pasalnya, selama pemilihan presiden yang dimenangi Joko Widodo (Jokowi), gosip dan isu-isu berbau SARA bertebaran tak terhingga. Ini mengancam harmonisme masyarakat Indonesia yang multikultural.

Tak hanya itu, kasus penolakan Front Pembela Islam (FPI) atas pelantikan Basuki Tjahaja Purnama (Ahok) sebagai Gubernur DKI Jakarta menggantikan Jokowi, merupakan tamsil riil yang mendemonstrasikan semangat toleransi masih harus terus digelorakan.

Kita tidak bisa serta-merta melepaskan tanggung jawab atas masa depan toleransi bangsa ini. Kewaspadaan terhadap kesadaran bertoleransi bisa menjaga nasib bangsa secara keseluruhan. Iklim yang harmonis akan meningkatkan segala potensi yang dimiliki setiap individu, tanpa mengedepankan ras dan agama sebagai tembok penghalang.   BACA LAGI DI SINAR HARAPAN ONLINE

Indosat Klaim Sukses Atasi Lonjakan Trafik Telekomunikasi Saat Tahun Baru
Modernisasi jaringan Indosat

Modernisasi jaringan Indosat

REPUBLIKA.CO.ID,JAKARTA—Trafik telekomunikasi pada malam pergantian tahun baru 2015, baik trafik suara, sms, maupun data selalu mengalami lonjakan. Operator telekomunikasi Indosat mengklaim berhasil mengatasinya.

“Kami telah mempersiapkan kenaikan trafik ini dengan meningkatkan kapasitas jaringan dan juga optimalisasi jaringan pada wilayah-wilayah dengan trafik padat saat tahun baru,” ujar Division Head Public Relations Adrian Prasanto, Jumat (2/1).

Dalam mengantisipasi kenaikan trafik selama Natal 2014, Tahun Baru 2015 dan libur akhir tahun ini, Indosat meningkatkan kapasitas seluruh layanan telekomunikasinya baik suara, sms, maupun data.  BACA LAGI DI REPUBLIKA ONLINE

Operasi Awal Tahun Baru 2015 catat 30 kes jalan raya

PETUGAS Jabatan Siasatan dan Kawalan Lalu Lintas (JSKLL), Pasukan Polis Diraja Brunei (PDB) Daerah Brunei dan Muara  membuat pemeriksaan dalam sekatan jalan raya. (Foto : Muhammad Asri Haji Awang Abas)

PETUGAS Jabatan Siasatan dan Kawalan Lalu Lintas (JSKLL), Pasukan Polis Diraja Brunei (PDB) Daerah Brunei dan Muara
membuat pemeriksaan dalam sekatan jalan raya. (Foto : Muhammad Asri Haji Awang Abas)

BANDAR SERI BEGAWAN, Jumaat, 2 Januari. – Jabatan Siasatan dan Kawalan Lalu Lintas (JSKLL), Pasukan Polis Diraja Brunei (PDB) Daerah Brunei dan Muara mencatatkan sebanyak 30 kes pada Operasi Awal Tahun Baru 2015 semalam.

Operasi itu diketuai oleh Pemangku Ketua Operasi dan Penguatkuasaan, JSKLL, ASP Mohd. Fathdillah bin Haji Abd. Hamid melibatkan 85 anggota JSKLL.

Operasi bermula pukul 8.00 hingga 10 malam dijalankan serentak di keempat-empat buah tempat termasuk di kawasan Kuala Lurah, kawasan Lebuhraya Hassanal Bolkiah Hala Pusing Keliling Kiulap, di bawah Jambatan Tungku Link, Gadong dan di bawah Jambatan Ba’adiah.

Semasa sekatan jalan raya selama dua jam dalam operasi tersebut mendapati sebanyak 27 kes kompaun dan tiga kes doket.   PELITA BRUNEI ONLINE

Ratusan Jamaah Umrah asal Indonesia Telantar di Abu Dhabi

Suasana di ruang tunggu pemberangkatan jamaah umroh asal Indonesia di Abu Dhabi, Minggu (4/1/2015). Foto dikirim oleh pembaca Kompas.com, Benny.

Suasana di ruang tunggu pemberangkatan jamaah umroh asal Indonesia di Abu Dhabi, Minggu (4/1/2015). Foto dikirim oleh pembaca Kompas.com, Benny.

JAKARTA, KOMPAS.com – Ratusan jamaah umrah asal Indonesia telantar di bandara Abu Dhabi, Uni Emirat Arab, setelah maskapai Etihad Airways tidak kunjung memberangkatkan rombongan tersebut ke Jeddah.

Sebagaimana diutarakan oleh Beny yang menjadi salah satu anggota rombongan tersebut kepada Kompas.com, Minggu (4/1/2015). Kejadian bermula saat rombongan umrah itu dijadwalkan berangkat dari Jakarta tanggal 2 Januari 2015 pukul 17.25 WIB dengan maskapai Etihad. Namun penerbangan delaydan baru terbang kurang lebih pukul 22.00 WIB.

Rombongan tiba di Abu Dhabi pada Sabtu dini hari (3/1/2014) sekitar pukul 05.00 waktu setempat, dan dijadwalkan terbang lagi ke Jeddah sekitar pukul 08.15. “Kondisi pagi itu berkabut sehingga penerbangan di-delay pukul 11.30 dengan alasan kabut. Pukul 11.30, lagi-lagi Etihad mengumumkan delay dan dijanjikan terbang pukul 16.00,” ujarnya.   KOMPAS ONLINE

Selama 2014, Polrestabes Bandung Tangani 207 Kasus Narkoba dan Makanan Berbahaya

Bandung – Selama 2014, sebanyak 273 orang terpaksa mendekam di Tahanan Satuan Reserse Narkoba Polrestabes Bandung selama tahun 2014. Mereka terdiri dari pengedar, pembuat, dan pengguna narkoba serta obat-obatan ilegal. Beberapa di antaranya juga pembuat makanan yang membahayakan.

Hal tersebut diungkapkan Kapolrestabes Bandung Kombes Pol Angesta Romano Yoyol didampingi Kasat Reserse Narkoba AKBP Nugroho Arianto, Minggu (4/1/2015).

“Pada tahun 2014, kami menangani 207 kasus narkoba, obat-obatan ilegal serta makanan yang membahayakan masyarakat,” katanya kepada wartawan di Mapolrestabes Bandung.

Yoyol menyebut, jumlah tersebut mengalami kenaikan dari tahun-tahun sebelumnya. Di tahun 2013 sendir Satserse Narkoba Polrestabes Bandung menangani 174 kasus dengan jumlah tersangka mencapai 247 orang.

“Dari 274 tersangka, pengguna atau yang saat ditangkap menguasai narkoba jumlahnya 168 orang. Kemudian pengedar narkoba atau obat-obatan ilegal seperti obat untuk aborsi jumlahnya 97 orang. Sementara produsen ada delapan orang,” jelasnya.  DETIK NEWS ONLINE

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on Januari 5, 2015 by in Ehwal Semasa.

BLOG STATS

  • 62,565 hits
Click to listen to EPC Radio  1 Klik untuk mendengar
Click to listen to EPC Radio  2 Klik untuk mendengar
Click to listen to EPC Radio 3 Klik untuk mendengar

SABDA RASULULLAH s.a.w

Rasulullah saw. bersabda:

"Apabila engkau melihat hilal (awal bulan Ramadan), maka hendaklah engkau memulai puasa. Apabila engkau melihat hilal (awal bulan Syawal), maka hendaklah engkau berhenti puasa. Dan apabila tertutup awan, maka hendaklah engkau berpuasa selama 30 hari." (Shahih Muslim No.1808)

Hadis riwayat Abu Hurairah ra.,

BERPUASA DI BULAN RAMADHAN

Berpuasa di bulan Ramadan merupakan rukun Islam yang kedua. Pelaksanaannya membuktikan pengabdian diri serta ketaatan kepada Allah ta'ala.

Kebanyakan umat Islam di dunia ini mampu melaksanakan ibadah puasa berbanding dengan ibadah lain seperti solat, zakat dan haji. Ini kerana ibadah puasa boleh dikatakan ibadah yang agak mudah untuk dilaksanakan.

Umat Islam hanya perlu menahan diri daripada makan clan minum untuk tempoh 12 jam bermula dari terbit fajar hingga terbenamnya matahari.

Sumber: Hikmah Berpuasa Di Bulan Ramadan, Dr.Aid Abdullah Al-Qarni

Kalendar

Januari 2015
M T W T F S S
« Dec    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

NO. TAL. BERGUNA:

Tourism Malaysia KELANTAN: 609 - 747 7554

KEM. PELANCONGAN MALAYSIA: 603-26937111

TOURISM MALAYSIA: 603-2615 8188

JABATAN ARKIB NEGARA MALAYSIA 603-6209 0600

RAMALAN CUACA KOTA BHARU – 07 JAN 2015

Pagi : Hujan sekejap-sekejap kadangkala sederhana
Petang : Hujan sekejap-sekejap kadangkala sederhana
Malam : Hujan sekejap-sekejap kadangkala sederhana

Minimum : 24 °C
Maksimum : 31 °C

Dari Portal Rasmi JABATAN METEOROLOGI MALAYSIA

WAKTU SOLAT KOTA BHARU – 07 JAN 2015

Imsak 05:56
Subuh 06:06
Syuruk 07:24
Zohor 13:20
Asar 16:41
Maghrib 19:12
Isyak 20:22

Kawasan :
K.Bharu,Bachok,Pasir Puteh,Tumpat,Pasir Mas,Tnh. Merah,Machang,Kuala Krai,Mukim Chiku

Sumber: http://www.e-solat.gov.my/

HARI INI DALAM SEJARAH 07 JAN 2001

KOLEJ UNIVERSITI TERENGGANU DIKENALI SEBAGAI KOLEJ UNIVERSITI SAINS DAN TEKNOLOGI (KUSTEM)

Pada hari ini dalam tahun 2001 Kolej Universiti Terengganu dengan rasminya telah bertukar nama sebagai Kolej Universiti Sains dan Teknologi Malaysia( KUSTEM).

Sejarah bermula dengan sebuah Pusat Perikanan dan Sains Samudera pada tahun 1979, yang menyediakan kemudahan latihan pelajar Program Perikanan dan Sains Samudera. Melalui Penstrukturan semula program akademik di Universiti Pertanian Malaysia, keseluruhan Fakulti Perikanan dan Sains Samudera dipindahkan ke Terengganu dan diberi nama Fakulti Sains Gunaan dan Teknologi mulai Jun 1996.

Mulai Jun 1996, kampus ini diiktiraf sebagai sebuah pusat tanggungjawab dan dinamakan Universiti Putra Malaysia Cawangan Terengganu (UPMT) dan diketuai oleh seorang Rektor.

Sumber: JABATAN ARKIB NEGARA MALAYSIA

%d bloggers like this: