KELANTAN DARUL NAIM – The story of Kelantan

All about Kelantan and the World

EHWAL SERANTAU – 07 JAN 2015

KLIK TAJUK AKHBAR UNTUK BERITA LENGKAP

BANJIR DI MALAYSIA  –  Kumpulan Singapura kumpul 16 tan bantuan dalam seminggu

LEBIH 16 tan bekalan makanan dan bantuan kemanusiaan telah dikumpul dan dihantar sebuah kumpulan bukan pemerintah Singapura, Majulah Community, bagi menolong mangsa banjir di pantai timur Malaysia.

Lapan anggota kumpulan itu pulang dari Temerloh, Pahang, awal pagi semalam, setelah mengirimkan lapan tan bekalan makanan dan bantuan kepada mangsa banjir di sekitar bandar tersebut.   BERITA HARIAN SG ONLINE

Harga petrol turun lagi di sini

HARGA minyak petrol di stesen minyak turun lagi pada paras $1.83 bagi seliter petrol gred paling popular, 95-octane, semalam.

Demikian harga yang ditawarkan stesen minyak Caltex dan SPC sebelum potongan harga. Shell bagaimanapun masih menawarkan petrol gred itu pada harga $1.87 seliter.   BERITA HARIAN SG ONLINE

Puluhan rumah warga Sangatta terendam banjir

ilustrasi Sejumlah warga Muara Teweh, Kabupaten Barito Utara, Kalimantan Tengah menggunakan perahu kayuh, untuk menuju tempat tinggalnya yang terendam banjir, - (ANTARA/Kasriadi)

ilustrasi Sejumlah warga Muara Teweh, Kabupaten Barito Utara, Kalimantan Tengah menggunakan perahu kayuh, untuk menuju tempat tinggalnya yang terendam banjir, – (ANTARA/Kasriadi)

Sangatta (ANTARA News) – Puluhan rumah warga dusun Sendawar, Desa Singah Geweh, Kecamatan Sangatta Selatan, Kabupaten Kutai Timur, Kalimantan Timur, Selasa mulai terendam banjir, akibat Sungai Sangtta meluap.

“Banyak rumah warga mulai terendam, sejak tadi malam” kata Anto, warga Dusun Sendawar, Selasa.

Menurut Anto, rumah yang terendam banjir sejak Senin (5/1) malam, akibat Sungai Sangatta meluap.

“Jumlahnya sudah puluhan rumah warga terendam, termasuk rumah saya airnya sudah masuk ke lantai. Sedangkan rumah warga lain ada yang masuk air hingga lutut tapi ada juga yang baru sampai halaman rumah,” ujarnya.

Hanya saja, kata dia, kondisi banjir dan rumah yang terendam ini sudah dilaporkan, tapi sampai sekarang belum ada petugas yang datang ke lokasi.  ANTARA NEWS ONLINE

Hujan Deras, Sebagian Banten Dilanda Banjir

TERENDAM AIR-H. Taing (75) memeriksa sawahnya yang terendam air hujan, di Pakuhaji, Kabupaten Tangerang, Banten, Senin (5/1).

TERENDAM AIR-H. Taing (75) memeriksa sawahnya yang terendam air hujan, di Pakuhaji, Kabupaten Tangerang, Banten, Senin (5/1).

SERANG –Banten mengalami banjir di berbagai lokasi akibat meluapnya sejumlah sungai seperti Sungai Ciujung, Ciberang, Cilemer dan Ciliman. Tak ada korban jiwa dalam peristiwa banjir yang terjadi akibat hujan deras sejak beberapa hari terakhir.

Keterangan yang dihimpun SH, di Kabupaten Lebak, banjir menerjang Kecamatan Cimarga, Rangkasbitung, Wanasalam dan Banjarsari hingga Senin malam (5/1).

Untuk di Kecamatan Wanasalam, banjir menerjang tiga desa, yaitu Desa Cipedang, Desa Wanasalam, Desa Sukatani. Untuk di Desa Cipedang banjir menerjang, Kampung Sinar Bakti 30 kk, Kalidah 20 kk, Lio 10 kk, Pasir Kole 15 KK, Pakbar 30 KK, Sukamaju 45 KK, Sukamaju 33 KK. Selanjutnya, Desa Sukatani dengan total rumah terendam 74 KK, yakni di Kampung Cidadap.

Desa Wanasalam, yakni Cidadap 90 kk, Wanasalam 3 kk, Cikarang 1 kk, Budi Mulya 2 KK. “Kecamata Banjarsari terdapat 10 desa dengan jumlah 1.071 kk yang terkena banjir,” kata Koordinator Tagana Kabupaten Lebak, Aan Wiguna.

Selain itu, kata Aan Wigauna, untuk dua kecamatan yang terkena banjir yakni Rangkasbitung dan Cimarga masih dalam pendataan. “Kami juga masih melakukan evakuasi rumah yang ambruk di Kecamatan Rangkasbitung,” ujar Aan.  SINAR HARAPAN ONLINE

Ada Potensi Serangan Teror, Australia Perbaharui Himbauan Perjalanan ke Indonesia

DFAT menghimbau warga Australia untuk waspada tinggi selama melakukan perjalanan di Indonesia.

DFAT menghimbau warga Australia untuk waspada tinggi selama melakukan perjalanan di Indonesia.

Kementerian Luar Negeri dan Perdagangan Australia (DFAT) memperbaharui himbauan perjalanan (travel advice) menuju Indonesia kepada warganya menyusul keputusan Pemerintah AS yang menerbitkan peringatan perjalanan atau travel warning atas kemungkinan ancaman terhadap hotel dan bank yang terkait dengan AS di Surabaya.

DFAT  menghimbau warga Austrlia untuk meningkatkan kewaspadaan mereka ketika melakukan perjalanan di Indonesia, termasuk di Bali, menyusul tingginya kemungkinan ancaman teroris.
Secara keseluruhan himbauan kewaspadaan tinggi selama berada di Indonesia yang diterbitkan Pemerintah Australia melalui kantor DFAT ini memang tidak mengalami perubahan.
Namun situs Smart Traveller milik pemerintah Australia mengunggah informasi baru mengenai potensi ancaman serangan teroris di Surabaya, terhadap hotel dan bank yang berasosiasi dengan AS.   ABC RADIO AUSTRALIA ONLINE
Penggal persekolahan 2015 bermula
Pelajar Tahun 1 Sekolah Rendah Pusar Ulak kelihatan gembira di hari pertama penggal persekolahan 2015.

Pelajar Tahun 1 Sekolah Rendah Pusar Ulak kelihatan gembira di hari pertama penggal persekolahan 2015.

BANDAR SERI BEGAWAN, 5 Jan – Setelah bercuti kira-kira sebulan, para pelajar dan murid-murid kembali bersekolah bagi musim persekolahan 2015, hari ini.

Seperti lazimnya pada hari pertama persekolahan keadaan dan suasana di sekolah-sekolah menjadi sibuk dan kelam-kabut dengan ibu bapa yang menghantar anak-anak mereka ke sekolah, para pelajar mencari kelas masing-masing dan guru-guru memastikan sukatan pelajaran bagi 2015 berjalan dengan lancar.

Bagi ramai pelajar, detik 5 Januari adalah amat bermakna kerana pada saat itu mereka melangkah ke dalam alam baru dan bergelar pelajar dan murid sekolah.

Bagi yang memulakan pendidikan menengah mereka, hari ini merupakan satu pencapaian yang amat bermakna kerana mereka telah meninggalkan bangku sekolah rendah dan menuju ke arah alam persekolahan menengah yang lebih mencabar serta memerlukan komitmen yang lebih tinggi di dalam pelajaran untuk terus berjaya.  MEDIA PERMATA ONLINE

Nelayan Tak Melaut Selama 4 Hari, Harga Ikan di Kupang Merangkak Naik

Lelang Ikan di Tanjung Luar

Lelang Ikan di Tanjung Luar

KUPANG, KOMPAS.com – Harga berbagai jenis ikan yang dijual di sejumlah pasar di Kota Kupang, Nusa Tenggara Timur (NTT), terus merangkak naik, menyusul tak melautnya para nelayan sejak lima hari terakhir ini.

Legi Wiandri, Pedagang ikan di setiap Pasar Pelelangan Ikan (PPI) Oeba, kepada wartawan, Selasa (6/1/2015) mengatakan sejak pekan lalu harga tiga jenis ikan laut di pasar Oeba, pasar Oesapa dan pasar Kelapa Lima, naik rata-rata Rp 5.000 sampai dengan Rp 35.000 per kilogram.

Seperti harga ikan Gembung, kata Legi, kini dijual dengan harga Rp 30.000 per kilogram dari sebelumnya Rp 25.000, kemudian ikan Kakap Merah dari Rp 30.000 per kilogram menjadi 40.000 per kilogram, selanjutnya ikan Tongkol dari Rp 22.000 per kilogram naik menjadi Rp 50.000 per kilogram dan ikan Selayang Rp 60.000 per kilogram dari sebelumnya Rp 25.000 per kilogram.

Hal senada juga dikatakan Kepala PPI Oeba, Ahmad Faisal yang mengatakan harga ikan tersebut naik karena tidak adanya pasokan ikan dari nelayan.  KOMPAS ONLINE

Harga minyak turun, saham Asia turun

Penurunan indeks Nikkei merupakan yang terendah selama 10 bulan terakhir.

Penurunan indeks Nikkei merupakan yang terendah selama 10 bulan terakhir.

Saham-saham di Asia mengalami penurunan tajam dalam perdagangan Selasa (06/01) menyusul kejatuhan harga minyak dan ketidakpastian apakah Yunani akan tetap berada di zona pengguna mata uang euro.

Penurunan terbesar terjadi di Tokyo. Indeks Nikkei turun 3% pada 16.883,19 poin yang merupakan penurunan terburuk sejak Maret.

Indeks Hang Seng di Hong Kong turun 1%.

Bursa Shanghai sempat turun 1,27% dalam perdagangan sesi pagi tetapi merangkak 0,13% pada tengah hari menjadi 3.354,94.

Di Korea Selatan, Kospi ditutup turun 1,74%. Saham-saham perusahaan energi mengalami penurunan paling tajam di tengah kekhawatiran harga minyak dunia.

Indeks saham sejumlah negara lainnya di kawasan Asia juga turun.   BBC INDONESIA ONLINE

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on Januari 7, 2015 by in Uncategorized.

Navigasi

BLOG STATS

  • 62,593 hits
Click to listen to EPC Radio  1 Klik untuk mendengar
Click to listen to EPC Radio  2 Klik untuk mendengar
Click to listen to EPC Radio 3 Klik untuk mendengar

SABDA RASULULLAH s.a.w

Rasulullah saw. bersabda:

"Apabila engkau melihat hilal (awal bulan Ramadan), maka hendaklah engkau memulai puasa. Apabila engkau melihat hilal (awal bulan Syawal), maka hendaklah engkau berhenti puasa. Dan apabila tertutup awan, maka hendaklah engkau berpuasa selama 30 hari." (Shahih Muslim No.1808)

Hadis riwayat Abu Hurairah ra.,

BERPUASA DI BULAN RAMADHAN

Berpuasa di bulan Ramadan merupakan rukun Islam yang kedua. Pelaksanaannya membuktikan pengabdian diri serta ketaatan kepada Allah ta'ala.

Kebanyakan umat Islam di dunia ini mampu melaksanakan ibadah puasa berbanding dengan ibadah lain seperti solat, zakat dan haji. Ini kerana ibadah puasa boleh dikatakan ibadah yang agak mudah untuk dilaksanakan.

Umat Islam hanya perlu menahan diri daripada makan clan minum untuk tempoh 12 jam bermula dari terbit fajar hingga terbenamnya matahari.

Sumber: Hikmah Berpuasa Di Bulan Ramadan, Dr.Aid Abdullah Al-Qarni

Kalendar

Januari 2015
M T W T F S S
« Dec    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

NO. TAL. BERGUNA:

Tourism Malaysia KELANTAN: 609 - 747 7554

KEM. PELANCONGAN MALAYSIA: 603-26937111

TOURISM MALAYSIA: 603-2615 8188

JABATAN ARKIB NEGARA MALAYSIA 603-6209 0600

RAMALAN CUACA KOTA BHARU – 07 JAN 2015

Pagi : Hujan sekejap-sekejap kadangkala sederhana
Petang : Hujan sekejap-sekejap kadangkala sederhana
Malam : Hujan sekejap-sekejap kadangkala sederhana

Minimum : 24 °C
Maksimum : 31 °C

Dari Portal Rasmi JABATAN METEOROLOGI MALAYSIA

WAKTU SOLAT KOTA BHARU – 07 JAN 2015

Imsak 05:56
Subuh 06:06
Syuruk 07:24
Zohor 13:20
Asar 16:41
Maghrib 19:12
Isyak 20:22

Kawasan :
K.Bharu,Bachok,Pasir Puteh,Tumpat,Pasir Mas,Tnh. Merah,Machang,Kuala Krai,Mukim Chiku

Sumber: http://www.e-solat.gov.my/

HARI INI DALAM SEJARAH 07 JAN 2001

KOLEJ UNIVERSITI TERENGGANU DIKENALI SEBAGAI KOLEJ UNIVERSITI SAINS DAN TEKNOLOGI (KUSTEM)

Pada hari ini dalam tahun 2001 Kolej Universiti Terengganu dengan rasminya telah bertukar nama sebagai Kolej Universiti Sains dan Teknologi Malaysia( KUSTEM).

Sejarah bermula dengan sebuah Pusat Perikanan dan Sains Samudera pada tahun 1979, yang menyediakan kemudahan latihan pelajar Program Perikanan dan Sains Samudera. Melalui Penstrukturan semula program akademik di Universiti Pertanian Malaysia, keseluruhan Fakulti Perikanan dan Sains Samudera dipindahkan ke Terengganu dan diberi nama Fakulti Sains Gunaan dan Teknologi mulai Jun 1996.

Mulai Jun 1996, kampus ini diiktiraf sebagai sebuah pusat tanggungjawab dan dinamakan Universiti Putra Malaysia Cawangan Terengganu (UPMT) dan diketuai oleh seorang Rektor.

Sumber: JABATAN ARKIB NEGARA MALAYSIA

%d bloggers like this: